Uncategorized

Stres w pracy – jak sobie z nim sprawnie i szybko poradzić?

Dobrze jest, gdy praca przynosi nam satysfakcję, jest źródłem spełnienia i pozytywnie wpływa na nasze poczucie własnej wartości. Najlepsza praca to taka, w której powierzone nam zadania są „uskrzydlające”. By takie były nie mogą być ani za łatwe, ani za trudne. Motywujące są bowiem te zadania, z którymi musimy się zmierzyć, ale które w naszej świadomości mają szanse na realizację, mimo wysiłku jaki musimy w nie włożyć.

Powierzone nam zadania mogą być jednak nie tylko uskrzydlające, ale także demotywujące i wywołujące ogromny stres. Pojawia się on wtedy, kiedy narzucone nam obowiązki przekraczają nasze własne możliwości a my sami nie mamy na tyle odwagi, by się do tego przyznać i najzwyczajniej w świecie poprosić o pomoc lub zrezygnować z wykonania określonego zadania.

Inną równie stresującą sytuacją w pracy jest moment, kiedy oczekuje się od nas konkretnych wyników, podczas gdy sami nie mamy na nie wpływu bądź są one zależne także od innych osób i zespołów. Warto wtedy zdać sobie sprawę z tego, na co realnie mamy wpływ i co jest od nas zależne, a co jednak od nas nie zależy. Wtedy to możemy wziąć odpowiedzialność za swoją część a nie za całość przedsięwzięcia. Nie bierzmy na swoje barki więcej niż faktycznie możemy udźwignąć.

Zdecydowanie, które elementy w pracy możesz kontrolować jest jednym z pierwszych kroków do tego, by zapanować nad stresem i przejąć nad nim kontrolę.

Jak to zrobić?

 Wcale nie jest to aż takie trudne. Wykonaj poniższe ćwiczenie.

Stwórz 2 listy, które zatytułujesz „W obrębie mojej kontroli” i „Poza moją kontrolą”. To, na co masz wpływ umieść na pierwszej liście, to na co nie masz wpływu wpisz do listy drugiej. Jeśli są rzeczy, co do których nie masz pewności, możesz stworzyć 3 listę, pt. „Nie wiem”. Skup się na tym dobrze, poświęć odpowiednią ilość czasu, by mieć pewność, że wystarczająco dokładnie przeanalizowałeś daną sytuację.

Kolejnym krokiem może być zastanowienie się nad tym, jak elementy z listy „poza moją kontrolą” możesz przenieść do listy „w obrębie mojej kontroli”. Na tym etapie, kiedy pracuje się z coachem, często dochodzimy do wniosku, że wcale nie jest aż tak źle i że mamy wpływ na więcej rzeczy, niż na początku mogłoby się wydawać. Wtedy zdecydowanie łatwiej odpuści tę resztę, bez uszczerbku dla poczucia własnej wartości w pracy. Gdy zdamy sobie sprawę, że na pewne rzeczy naprawdę nie mamy wpływu, przestaniemy walczyć z wiatrakami, a tym samym nasz stres minie. Bo jak mielibyśmy się przejmować tym, co tak naprawdę nas nie dotyczy i jest od nas niezależne?

Przykład, zaczerpnięty z książki „Mózg odporny na stres”, autorstwa Melanie Greenberg.

Jeśli w pracy przeżywasz ogromny stres z powodu wymagającego szefa, możesz stworzyć następujące listy:

W obrębie mojej kontroli:

  1. ile godzin pracuję,
  2. jakość mojej pracy,
  3. moja terminowość,
  4. delegowanie niektórych zadań,
  5. proszenie o pomoc w razie potrzeby,
  6. zadbanie o wypoczynek i czas wolny, by w pracy móc być skoncentrowanym,
  7. przygotowywanie się do prezentacji.

Poza moją kontrolą:

  1. wymagania i priorytety mojego szefa,
  2. terminy wykonania prac,
  3. przydzielane mi zadania,
  4. liczba osób, z którymi muszę współpracować,
  5. zadowolenie klienta

Nie wiem:

  1. umiejętności reszty zespołu,
  2. dodatkowe zasoby.

I tak na przykład, o ile przydzielone ci zadania mogą być odgórne, to z pewnością są takie, które możesz dalej oddelegować lub przy wykonaniu których możesz skorzystać z pomocy innych. Kiedy dokładnie zrozumiesz, które elementy możesz kontrolować, a których nie, ułóż plan dotyczący tych pierwszych. Zadania podziel na etapy, wyznacz sobie konkretne pory, kiedy będziesz nad nimi pracować i stwórz realistyczny harmonogram, którego będziesz pilnować.

Kolejny ważny krok – przewiduj!

Przewiduj przeszkody i rzeczy, które mogą cię rozpraszać, by ułożyć plan zapanowania nad nimi. Jeśli rozprasza cię dzwoniąca komórka, wyłącz ją na te np. 2 godziny pracy i odłóż do szuflady.

I co chyba najważniejsze na etapie uczenia się nowego zarządzania sobą w pracy – nie daj się rozmyślaniu w kółko o rzeczach, za które nie jesteś odpowiedzialny, a które niestety mogą mieć negatywny wpływ na wyniki. Jeśli przyłapiesz się na tym, że w kółko rozmyślasz o rzeczach, których nie możesz kontrolować, świadomie zwróć na nowo uwagę na te aspekty, które leżą w obrębie twojej kontroli. Jeśli to nie pomoże wrócić ci do koncentracji nad zdaniem, wstań, przejdź się a potem wróć do zadania bądź zajmij się chwilowo czymś innym.

Jeśli masz problem z tym, aby samodzielnie uporać się z problemem stresu w pracy i nie wiesz, jak zarządzać sobą w sytuacjach stresowych, zapraszam do kontaktu. Na pewno wspólnie znajdziemy najlepszy dla ciebie sposób.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *